Skip to main content

Sotong Masak Hitam

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Hari ni admin nak share resepi mudah ringkas lagi sedap yang berasaskan makanan laut yang terkenal di Malaysia, tak lain tak bukan cik Sotong kita. Sape penah makan sotong masak hitam? Sedap kan? Sotong masak hitam ni antara menu kegemaran admin dan family.. Sebelum ni memang soal dakwat sotong atau 'pasi' sotong ni menjadi buah mulut makcik-makcik bawang yang mengatakan, dakwat sotong ni najis, dan tak boleh dimakan, well said, admin tak nak cerita panjang-panjang, dan para pembaca boleh baca sendiri di Harian Metro online dengan kklik link ini.. Dakwat pasi bukan najis - Harian Metro Bahan-bahan: 1/2 kg sotong ** siang sotong dengan membuang tulang, gigigi sotong dan isi perutnya, cuma ditinggalkan dakwat sahaja. 1 biji bawang besar - di potong kasar 2 biji bawang kecil - dimayang  4 biji bawang putih - dimayang 1/2inci halia - dimayang 1 inci lengkuas - diketuk 2 biji cili hijau besar - hiris kasar 3 biji cili padi -

21 Jenis Makanan Sunah Rasulullah SAW

21 Jenis Makanan Sunah Rasulullah SAW

Pada entri kali ni, kami ingin berkongsi sedikit info mengenai makanan-makanan sunah Rasulullah SAW. Sesungguhnya, kita disunatkan menghidupkan sunah Rasulullah SAW kerana, setiap yang dilakukan oleh baginda, terdapat 1001 kebaikan yang tidak disangka. Mari kita berkongsi ilmu tentang makanan sunah, iaitu makanan yang dimakan oleh Rasulullah SAW, dan sebahagiannya menjadi kegemaran baginda.

1. AIR ZAM-ZAM
Air zam-zam memang terkenal sebagai air yang paling diberkati dan dapat mengubati berbagai jenis penyakit dengan izin Allah. Dalam sebuah hadis shahih, Rasulullah SAW menyebutkan:
“Sesungguhnya air zam-zam adalah air yang diberkati, air tersebut adalah makanan yang mengenyangkan.”
Dianjurkan bagi setiap mukmin menikmati air tersebut jika memang mudah memperolehnya. Air tersebut juga boleh digunakan untuk berwudhu. Air zam-zam juga boleh digunakan untuk beristinja ‘(membersihkan kotoran setelah buang air), malah jika memang ada keperluan,  Air tersebut juga boleh digunakan untuk mandi junub.
Air zam-zam boleh didapati di kedai-kedai perubatan islam.
2. KURMA
Kurma banyak disebut di dalam al-Quran, diantaranya dalam surah Mukminah ayat 19: “Kemudian Kami tumbuhkan kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagian kamu makan”
Kurma adalah “instant energy” kerana mudah diserap dan diproses. Ia juga mengandungi kandungan serat yang tinggi (3 kali lebih tinggi dari pisang).
Rasulullah SAW pernah bersabda: “Rumah yang tidak ada kurma adalah rumah yang tidak ada makanan”
Sabda Rasulullah SAW yang lain: “Siapapun yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’, dia akan terhindar dari kejutan setan dan sihir pada hari tersebut”
Khasiat kurma adalah sebagai penguat memori, penawar racun dan ubat berbagai penyakit.
Malah, buah  kurma juga menjadi hidangan sahur baginda Rasulullah SAW beserta dengan segelas susu.
3. BUAH TIN
Buah tin juga sangat bermanfaat bagi umat manusia seperti yang dijelaskan dalam surah At-Tin (surah ke 95 dalam Al-Quran) dimana Allah telah bersumpah atas nama buah tin dan buah zaitun.
Antara khasiat buah tin termasuk menghilangkan racun, mengurangi batuk yang berpanjangan membersihkan hati dan mengurangi lendir di usus. Buah tin yang kering mengandungi 6 kali lebih kalori dari jenis basah (segar). Pengeringan buah tin telah mengakibatkan pemekatan nutrisi di dalamnya dimana ianya menjadi lebih kaya dengan berbagai mineral dan zat mineral, tetapi rendah sodium.
4. ZAITUN
Pohon zaitun ada disebut dalam Al-Quran, dalam surah An-Nur ayat ke-35.
Semenjak 1.400 tahun yang lalu, Nabi Muhammad SAW telah menyarankan umat Islam agar menggunakan minyak zaitun untuk kesihatan dan perawatan tubuh, di mana Baginda SAW sendiri menggunakannya sebagai minyak rambut.
Menurut kajian, minyak zaitun dapat mengurangi risiko penyakit kanser dan sakit jantung, malah ia juga merupakan sejenis antioksida dan digunakan sebagai produk kecantikan sejak berabad lamanya.
Minyak zaitun juga boleh digunakan dalam masakan dengan menggantikan minyak sawit atau minyak sayuran yang digunakan dalam masakan.
5. BIJI HITAM (HABATUSSAUDA)
Dilaporkan bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda: “Jadi seperti biji habb al-sauda kerana biji ini ubat kepada segala penyakit kecuali mati”
Adalah dilaporkan juga bahwa Allah Taala menunjukkan bahwa habatussauda itu menghilangkan angin dalam usus dan demam, juga mengubati ‘leukoderma’ dan menghilangkan penyakit selesema.
6. MADU LEBAH
Memiliki berbagai khasiat dan dianggap ibu segala makanan. Bila dicampur air panas, dapat mengobati penyakit cirit birit.
Sabda Rasulullah SAW .: “Demi Allah yang aku dalam genggamanNya, minumlah madu. Malaikat akan memohon rahmat pada penghuni rumah yang ada madu di dalamnya. Jika seseorang makan madu, seribu ubat masuk ke perutnya dan sejuta penyakit keluar darinya”
Rasulullah SAW sendiri mengamalkan minuman madu; dicampurkan madu dengan segelas air dan minum setiap pagi ketika perut kosong.
Madu yang paling berkualiti adalah madu yang dihasilkan dalam musim semi dan musin panas, tetapi kurang berkualiti ketika dihasilkan di musim sejuk.
Madu boleh digunakan sebagai pengganti gula dalam masakan dan minuman seharian kita, ini kerana rasanya yang manis sesuai dengan keperluan masakan dan minuman kita. Bayangkan teh lemon suam yang dicampur madu..! umpph!
7. DELIMA
Allah s.w.t menyebut buah delima (Rumman) sebanyak 3 kali di dalam ayatNya untuk menunjukkan betapa hebatnya penciptaan Allah itu dan ia juga disebut sebagai buah dari surga.
Dalam Surah ar-Rahman, ayat 68 Allah berfiman: “Di dalam keduanya (surga) juga ada buah-buahan dan pohon kurma dan delima”
Ada banyak kajian dilakukan yang mana membuktikan delima bagus sebagai antioksida, mencegah sakit jantung dan mampu menstabilkan tekanan darah.
Malah untuk para ibu hamil yang mempunya HB yang rendah, amalkan meminum air delima atau pati delima, inshaAllah dengan izin-Nya, HB anda akan stabil seperti biasa dan juga berkhasiat untuk janin anda.
8.SUSU KAMBING
Rasulullah SAW pernah bersabda:
“Akan tiba suatu masa di mana kambing adalah sebaik-baik harta bagi orang Islam. Orang Islam akan memeliharanya di puncak-puncak bukit dan di lembah-lembah, hidup bermasyarakat demi memelihara agama dari ditimpa bencana ”
Menurut kajian, susu kambing mampu membantu masalah seperti asma, demam kuning, insomnia dan memperkuatkan tulang. Khasiatnya adalah lebih baik dari susu lembu dan hampir sama dengan susu ibu.
Jika diambil secara terus, mungkin ada dikalangan kita yang tidak gemarkan rasa hamisnya, namun usah risau, kini terdapat pelbagai jenama bumiputera yang menghasilkan susu kambing segera, hanya perlu dibancuh, malah ada yang berperisa dan boleh terus diminum.
9. ZA’FARON / Safron
Terlalu banyak dalam kitab menyatakan bahwa Za’faran sangat baik untuk kecerdasan fikiran. Dalam kitab Tibbul Imama A’li, halaman 381, Saiyidina Ali (k.w) menyatakan dengan maksudnya:
“Siapapun yg mengambil bagian Za’faran murni dan Su’dun satu bagian dicampur dengan ‘asal (madu), diminum sebanyak dua misqal (dua sudu) pada setia hari, maka dia dikagumi tentang ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir”
Za’faron ini memiliki banyak khasiat lain, antaranya epilepsi, penyakit hati, demam, impotensi serta melancarkan pengaliran darah.
10. BARLI / GANDUM
Barli berkhasiat sebagai penyejuk badan.
Rasulullah SAW pernah memberi sup gandum kepada orang yang mengidap demam. Selain dari itu juga dapat mengurangi kolesterol, melawaskan kencing, membantu sembelit dan mengurangi risiko diabetes (tetapi jangan campurkan dengan gula).
11. ROTI
Roti yang paling bagus adalah yang terbuat dari gandum (kerana mudah dicerna). Sebaiknya, roti dibiarkan sejuk  dahulu sebelum dimakan, jika tidak, kita akan merasa haus ketika memakannya. Sementara, roti yang lama dan tidak elok dimakan kerana akan menyebabkan sebu perut atau angina.
Rasulullah SAW bersabda:
“Jangan potong roti dengan pisau. Hormatilah roti itu dengan memotong dgn tanganmu karena Allah menghormati roti itu”
12. HALIA
Halia disebut dalam ayat alQuran (ayat17, Surah Al-Insan) firman Allah Ta’ala yang artinya:
“Dan mereka dalam surga itu diberi dari sejenis minuman yang campurannya zanjabil”
Khasiatnya membantu pencernaan dan pemanasan. Halia juga dikatakan mampu meredakan rasa mual, penyakit sendi dan membantu distribusi darah.
Selain dijadikan minuman, halia juga sering diguna pakai dalam masakan.
13. HALBA
Rasulullah SAW pernah bersabda:
“Jika umatku tahu apa yang ada pada hulbah, mereka pasti membeli dan membayarnya dengan emas”.
Antara khasiat halba adalah membantu aliran menstruasi dan berguna untuk menyembuhkan sakit perut (memulas). Wanita arab suka mengambil halba (juga dikenali sebagai Fenugreek) ni untuk cantikkan buah dada. Bagi ibu yang menyusui, halba membantu menambahkan susu badan. Halba juga dapat membantu mengurangi gula, menurunkan kolesterol, mengurangi batuk kronik, pembengkakan gusi dan sebagai makanan pembuka.
14. CUKA EPAL
Cuka epal mengandung berbagai khasiat dan dikatakan menjadi tonik kesihatan bagi masyarakat Yunani. Cuka epal adalah cuka yang dihasilkan dari proses penjerukkan buah apel.
Nabi sangat menyukai cuka dan kadangkala mengamalnya bersama roti, sabdanya:
“Allah menempatkan keberkatan dalam cuka, itu telah digunakan oleh para nabi sebelum aku”
Ianya dikatakan dapat menghilangkan kelesuan, mengubati penyakit hati, memecahkan lemak di badan, melancarkan darah dan mengurangi stress.



15. TIMUN
Dari Abdullah bin Jaafar, diriwayatkan bahwa Rasulullah SAW pernah memakan mentimun bersama kurma. Dengan mengambil mentimun bersama kurma, ia boleh menghilangkan dahaga dan mengurangi rasa panas dalam tubuh. Selain itu, sifat mentimun yang segar, sesuai dimakan bersama kurma yang manis.
Timun bersifat sejuk dan udara, sedangkan kurma bersifat panas dan kering. Maka suhu tubuh akan menjadi seimbang. Dengan ini, Rasulullah SAW mengajar kita mengimbangi pemakanan kita. Sekiranya kita mengambil makanan yang panas, seimbangkan kembali suhu tubuh dengan makanan yang sejuk.
Selain itu, mentimun juga mengandungi vitamin C yang mampu meredakan radang kulit dan juga mengandungi silika. Silika merupakan unsur penting yang diperlukan untuk menjamin kesihatan sistem saraf yang melibatkan otot, tendon, ligamen dan tulang.
16. DAGING KAMBING
Daging kambing adalah makanan kegemaran Rasulullah SAW. Di negara barat selalu mengembar-gemburkan keburukan daging kambing, tetapi kenyataannya ia memiliki banyak kelebihan.
Berdasarkan kajian daging kambing adalah daging yang paling baik untuk jantung, pengambilan daging kambing dapat mengurangi darah tinggi dan obesiti, mempercantik kulit dan juga mengurangi stress.
Lazimnya, daging kambing terkenal dengan sifatnya yang panas. Oleh itu, setiap pengambilannya harus di seimbangkan dengan makanan yang menyejukkan badan.
17. TEMBIKAI
Abu Daud dan Tirmizi meriwayatkan bahawa Aisyah pernah berkata, “Rasulullah SAW pernah memakan buah tembikai bersama dengan buat tamar basah.”
Buah tembikai mengandungi 92 persen air dan 8 persen gula serta mengandungi antioksida yang disebut lycopene yang mampu mencegah dari berbagai penyakit terutama kanser.
Rasulullah SAW juga mengatakan wanita hamil yang mengandung tidak akan gagal melahirkan anak yang baik dari segi karakter dan wajahnya.
18. ANGGUR
Di dalam surah Ar-Rad, ayat 4 Allah berfirman:
“Dan di bumi ada bahagian2 yang berdampingan, kebun-kebun anggur, tanaman2, pohon kurma yg bercabang dan yg tidak bercabang; disirami dgn air yg sama, tetapi Kami lebihkan tanaman yg satu dari yg lainnya dalam hal rasanya. Sungguh, pada yang demikian itu trdpt tanda2 (kebesaran Allah) bagi org2 yg mengerti ”
Anggur dikatakan memiliki berbagai khasiat, diantaranya mengurangi peradangan, mencegah penyakit pelupa, melancarkan perjalanan darah dan membersihkan perut.
Anggur juga dikeringkan dan lebih dikenali sebagai kismis, dan elok dijadikan snek dan makanan harian kanak-kanak, tambahan pula mereka yang sedang belajar untuk mencergaskan minda.
19. JAMUR
Drpd Said bin Zaid bin Amru bin Nufail r.a katanya: Aku pernah mendengar Nabi s.a.w bersabda:
“Jamur adalah sejenis Manna (satu anugerah yg sgt istimewa) dan dapat mengubati mata”
Jamur bukan shj sejenis makanan yg enak, malahan memiliki berbagai khasiat dan diakatakan menjadi obat herbal sejak zaman dulu lagi. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, dikatakan dapat meningkatkan system kekebalan tubuh (terutama bagi pasien kanker), juga berperan melawan allergik dan radang.
20. LABU
Dari Hadis Anas bin Malik r.a:
Seorang tukang jahit telah mengundang Rasulullah s.a.w untuk menghadiri suatu jamuan makan. Anas bin Malik berkata: Aku pergi bersama Rasulullah s.a.w menghadiri jamuan makan tersebut. Dia menghampiri Rasulullah s.a.w dan menyajikan roti dari gandum serta kuah berisi buah labu dan daging bakar. Anas berkata: Aku melihat Rasulullah s.a.w mencari-cari buah labu dari dalam sahfah tersebut yaitu sebuah wadah makanan yang memuat makanan cukup untuk lima orang “.
Selain kurma, Nabi juga menggemari labu. Ia dikatakan memiliki perbagai nutrisi dan zat yang baik untuk tubuh, terutama bagi penderita rabun malam dan diabetis. Ia juga berkhasiat untuk mengawal nafsu makan, mengubati masalah kecacingan dan mencegah pembentukan batu ginjal.
Kaum wanita juga disarankan memakan labu, kerana baik untuk kesuburan Rahim dan mengimbangi hormon.
21. GARAM
Amalan Rasulullah SAW memakan sedikit garam sebelum dan setelah makan kini dibuktikan oleh kajian saintis bahwa kebiasaan ini membuat perut lebih aktif untuk mencerna makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.
Dari Abdullah Bin Umar, sabda Rasulullah SAW .:
“Sesungguhnya Allah menurunkan empat hal berkat (memiliki kebaikan) dari langit (melalui hujan) ke bumi iaitu ais, api, air dan garam”
Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya:
Dari Anas bin Malik, Nabi bersabda “Penghulu segala lauk pauk kamu adalah garam.”

Sekian, sedikit perkongsian dari kami, marilah kita mengamalkan sunah Rasulullah SAW, dan semoga Allah s.w.t melimpahkan keberkatan buat kita semua.

Terima kasih. J

Comments

Popular posts from this blog

Sotong Masak Hitam

Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia. Hari ni admin nak share resepi mudah ringkas lagi sedap yang berasaskan makanan laut yang terkenal di Malaysia, tak lain tak bukan cik Sotong kita. Sape penah makan sotong masak hitam? Sedap kan? Sotong masak hitam ni antara menu kegemaran admin dan family.. Sebelum ni memang soal dakwat sotong atau 'pasi' sotong ni menjadi buah mulut makcik-makcik bawang yang mengatakan, dakwat sotong ni najis, dan tak boleh dimakan, well said, admin tak nak cerita panjang-panjang, dan para pembaca boleh baca sendiri di Harian Metro online dengan kklik link ini.. Dakwat pasi bukan najis - Harian Metro Bahan-bahan: 1/2 kg sotong ** siang sotong dengan membuang tulang, gigigi sotong dan isi perutnya, cuma ditinggalkan dakwat sahaja. 1 biji bawang besar - di potong kasar 2 biji bawang kecil - dimayang  4 biji bawang putih - dimayang 1/2inci halia - dimayang 1 inci lengkuas - diketuk 2 biji cili hijau besar - hiris kasar 3 biji cili padi -

Ayam Penyet Marvellous

Bahan-Bahan : - 1  ekor ayam (Dipotong 4 / 8) Bahan untuk dikisar: 1/2 sudu Jintan manis 1/2 sudu jintan putih 3 sudu besar ketumbar 1 sudu besar serbuk kari ayam 1 sudu besar kunyit serbuk 1/2 sudu serbuk lada putih 3 ulas bawang putih 1 cm halia 1  sudu teh garam 1/2 kiub pati ayam - 1 batang serai diketuk - 1/2 cawan tepung beras - 1 biji telur - Minyak untuk menggoreng Cara-cara: Ayam direbus hingga separuh masak. Dan toskan. Air rebusan disimpan untuk membuat sup.  Ayam yang ditoskan direbuskan pula dengan bahan yang dikisar, pastikan air sekadar menutupi paras ayam. rebus sehingga empuk dan direhatkan sebentar untuk pemerapan bahan-bahan. Angkat ayam, toskan dan pecahkan telur untuk digaulkan bersama ayam. taburkan sedikit tepung beras sebelum digoreng. Goreng sehingga keemasan. Lebihan bahan perapan boleh digunakan untuk membuat rencah rangup dengan cara menggoreng lebihan telur dan bahan perapan. Ganding

Ikan Kering Berempah / Ikan Apel2 (Resepi Bawean)

Resepi diolah dari fb : Aqillah Ismail 1 Kilo ikan Sardin dibelah belakang (dibelah dua) bahan ditumbuk kasar: 2 sudu kecil serbuk kunyit 3 sudu besar biji ketumbar 2 sudu kecil jintan manis 4 ulas bawang putih Garam Gula Serbuk Perasa Air Asam Jawa Cara - cara: 1. Ikan sardine di belah dua, dicuci bersih dan ditoskan 2. tumbuk kasar bahan-bahan yang disediakan, dan di perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa. 3. Tambah air asam jawa. 4. Lumurkan ikan dengan bancuhan bahan perasa. 5. Jemur bahan sehingga kering air pada ikan. 6. Ikan digoreng garing. Ikan boleh dimakan bersama nasi panas. Selamat Mencuba!